Læsesyn

Formålet med en handleplan for læsning


Undervisning i læsning skal sikre, at eleverne gennem hele deres skoleforløb udvikler læselyst og læseglæde som grundlag for læring, oplevelser, indsigt og personlig udvikling.
Eleverne skal beherske læsning på et niveau, der sætter dem i stand til, på alle klassetrin i skoleforløbet, at anvende læsning funktionelt i deres læseprocesser.
En god læseforståelse består af to hovedkomponenter: Afkodning og læseforståelse.

Figuren illustrerer de områder, der skal arbejdes med for af opnå en god læsefærdighed med forståelse for det læste.
Viden om verden:
Vores viden er struktureret i skemaer. Ved læsning aktiveres disse skemaer og hjælper læseren med at organisere det læste. Hvis teksten indeholder kendt viden, aktiveres mange skemaer, er indholdet ukendt, vil næsten ingen skemaer aktiveres, og læseren udbytte bliver lille. Det handler om at drage følgeslutninger eller inferenser, da det er afgørende for udbyttet af teksten.

Viden om sprog:
Tekstens opbygning – syntaks. Rækkefølgen af leddene, korte eller lange sætninger, indskudte sætninger, passivkonstruktioner m.m.
Tekstens indholdsmæssige betydning – semantik. Læserens evne til at følge den røde tråd (kohærens), læserens evne til at gennemskue tekstbånd (kohæsion).
Enkeltords betydning i sammenhæng – pragmatik.

Viden om tekster:
Det er vigtigt at kunne forudsige inden for hvilken ramme, teksten skal forstås, derfor skal der arbejdes med genrebevidsthed. Det giver læseren en fornemmelse for, hvordan en tekst er opbygget, og den vækker forventninger til, hvad der skal ske i teksten, hvilket giver en bedre forhåndsviden og dermed et bedre udgangspunkt.

Bogstav-lyd kendskab:
Afkodningsfærdighed. Hvis læseren skal bruge for meget energi på at afkode de enkelte ord, går det ud over læseforståelsen og den meningsskabende funktion.

Ordkendskab:
Genkendelse af de hyppigst brugte ord alene ved udseende, dialogisk læsning, der udvikler ordforrådet, højtlæsning, samtale om tekster.

Hukommelse for tekst:
Arbejdshukommelse – bruges til at holde den røde tråd. Langtidshukommelse – bruges til at danne paralleller til andre tekster af samme type eller med samme indholdsområde, som læseren tidligere har stiftet bekendtskab med.

Metabevidsthed:
Her forstås læserens opmærksomhed på egne tankeprocesser, bevidsthed om hvornår man forstår det, man læser, og hvordan man ændrer strategi, hvis man ikke forstår det man læser.