Færdigheds- og vidensmål 1.-2. klasse
Læsning i indskolingen - læsetid
Eleverne fra 1.- 2.klasse
er opdelt i to hold - dette efter læseniveau og tid tilbragt i indskolingen.
Det vil sige, at der er et hold for læsebegyndere - “læs med” og et
hold for let øvede - “læs selv”.
Hver dag, efter den fælles start i indskolingen, starter vi dagen med læsetid i 30 minutter
Kendetegn ved læsefase 1 - Læs med
holdet
- Eleven gætter ud fra 1. lyd.
- Eleven læser kendte ord automatisk.
- Eleven læser enkle sætninger og forstår indholdet. Eleven er ved at tilegne sig læsefærdighed ved læsning af ordfattige tekster med billedstøtte.
- Eleven korrigerer ofte sig selv.
- Eleven anvender meget energi på afkodning.
Dagligt læsearbejde:
- Læsning af kendt tekst i fælles læsebog(tekst læst og øvet dagen forinden)
- Læsning af ukendt tekst - her lægges fokus på læseteknik, bogstav - lyd forbindelse og strategier for læsning.
- Læsning i makkerpar af dagens nye tekst.
- Arbejde med "Den første læsning 1" på iPad.
Kendetegn ved læsefase 2 - Læs selv
holdet
- Eleven bruger meget energi til afkodningen, stopper op og bliver hængende i ord.
- Eleven går i stå under ukendte ord og i den løbende læsning.
- Eleven anvender og skifter mellem formålsbestemte strategier i en efterhånden funktionel læsning af enkelte tekster.
- Eleven kan selvstændigt læse en ukendt tekst af et vist omfang indenfor egen erfaringsverden.
Dagligt læsearbejde:
- Individuel læsning af ny tekst samt repetition af kendt tekst i bøger fra biblioteket
- Arbejde med tilhørende opgaver, som tager udgangspunkt i det læste.
- Fælles dialog om forskellige sproglige virkemidler og opmærksomhed på teksternes indhold.
- Arbejde med "Den første læsning 2" på iPad.