1.- 2.klasse

Færdigheds- og vidensmål 1.-2. klasse




Læsning i indskolingen - læsetid

Eleverne fra 1.- 2.klasse er opdelt i to hold - dette efter læseniveau og tid tilbragt i indskolingen. Det vil sige, at der er et hold for læsebegyndere - “læs med” og et hold for let øvede - “læs selv”.
Hver dag, efter den fælles start i indskolingen, starter vi dagen med læsetid i 30 minutter

 

Kendetegn ved læsefase 1 - Læs med holdet
  • Eleven gætter ud fra 1. lyd.  
  • Eleven læser kendte ord automatisk.  
  • Eleven læser enkle sætninger og forstår indholdet. Eleven er ved at tilegne sig læsefærdighed ved læsning af ordfattige tekster med billedstøtte.  
  • Eleven korrigerer ofte sig selv.  
  • Eleven anvender meget energi på afkodning.

Dagligt læsearbejde:
  • Læsning af kendt tekst i fælles læsebog(tekst læst og øvet dagen forinden)
  • Læsning af ukendt tekst - her lægges fokus på læseteknik, bogstav - lyd forbindelse og strategier for læsning.
  • Læsning i makkerpar af dagens nye tekst.
  • Arbejde med "Den første læsning 1" på iPad.

Kendetegn ved læsefase 2 - Læs selv holdet
  • Eleven bruger meget energi til afkodningen, stopper op og bliver hængende i ord.
  • Eleven går i stå under ukendte ord og i den løbende læsning.
  • Eleven anvender og skifter mellem formålsbestemte strategier i en efterhånden funktionel læsning af enkelte tekster.
  • Eleven kan selvstændigt læse en ukendt tekst af et vist omfang indenfor egen erfaringsverden.

Dagligt læsearbejde:
  • Individuel læsning af ny tekst samt repetition af kendt tekst i bøger fra biblioteket
  • Arbejde med tilhørende opgaver, som tager udgangspunkt i det læste.  
  • Fælles dialog om forskellige sproglige virkemidler og opmærksomhed på teksternes indhold.
  • Arbejde med "Den første læsning 2" på iPad.