Kendetegn for læsefasen
- Eleven har lyst til at læse, kan i et vist omfang lege med ord og rim.
- Eleven har kendskab til begreberne bogstav, ord og sætning.
- Eleven begynder at legeskrive og børnestave.
- Eleven lytter aktivt til oplæsning og fortælling.
- Eleven kan genfortælle og selv fortælle historier.
- Eleven kan indgå i samtale og dialog.
- Eleven forstår sammenhængen mellem skriftens tegn og talens lyd.
- Eleven har kendskab til de tre alfabeter – form, navn og lyd.
Undervisningen i
indskolingens første forløb, er en blanding af leg og
læring og bygger på læringsstilprincipperne. Eleverne lærer bogstaver med øjne,
ører, hænder og krop og i det hele taget med en meget konkret tilgang.
Undervisningen foregår ofte som værkstedsundervisning.
Værkstedsundervisning er et
veltilrettelagt læringsmiljø, hvor elever individuelt eller i mindre grupper
arbejder med forskellige faglige aktiviteter.
Der arbejdes med bogstavernes navne og lyde efter det spændende materiale "Hop om bord". Til
hvert bogstav er der et dyr, som eleverne let husker. Bogstaver og dyr dukker op
enkeltvis, hilser på eleverne med deres specielle dyrehilsen, fortæller
eleverne en historie eller synger for/sammen med dem. Dyrene leger sammen, får
gaver af eleverne og giver eleverne gaver og opgaver.
Allerede her læres de første
regler for bogstavernes lyde, og hvornår et bogstav skifter lyd. Det at få
kroppen med i arbejdet med lydene opleves som fantastisk givende. Det er en
stor hjælp for de elever, der kan have svært ved den sproglige forståelse. Det
er tydeligt, at mange af eleverne ”husker gennem kroppen”.